sign01.jpg




Σκουπίδια - Υπερκαταναλωτισμός

ΣΤ΄ τάξη - 2009 - 2010
  
greenbt.jpg Η χωματερή της Δουρούτης   greenbt.jpg Φανάρια, ανεξέλεγκτες χωματερές   greenbt.jpg Σκουπίδια στο πεζοδρόμιο   greenbt.jpg Θάψιμο απορριμάτων   greenbt.jpg Σκουπίδια στο σπίτι  greenbt.jpg Σκουπίδια στο σχολείο    greenbt.jpg Κατασκευές   greenbt.jpg Στο πάρκο της γειτονιάς μας   greenbt.jpg Διαχείριση απορριμάτων τα παλιά χρόνια   greenbt.jpg Σούπερ μάρκετ   greenbt.jpg Επίσκεψη στο Κέντρο Διαχείρισης Ανακυκλώσιμων Υλικών.   greenbt.jpg Στο Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης   greenbt.jpg Ενημέρωση  

 

ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ

 

    Καταγράψαμε σε διάστημα δύο εβδομάδων τα σκουπίδια που πετά η κάθε οικογένεια. Την πρώτη εβδομάδα καταγράψαμε τον όγκο των σκουπιδιών που πετά η οικογένεια ανά μέρα και στο τέλος συνολικά.( κιλά – ή σακούλες )
Τη δεύτερη  εβδομάδα διαχωρίσαμε ( με τη βοήθεια πάντα των γονιών ) κατά κατηγορία  (είδος) τα σκουπίδια,  τα ζυγίσαμε και καταγράψαμε  τις μετρήσεις μας.
Να σημειώσουμε εδώ ότι δεν γινόταν διαχωρισμός απορριμμάτων  σχεδόν σε κανενός μαθητή το σπίτι…
Επίσης καταγράψαμε τον όγκο των εφημερίδων που πετά η κάθε οικογένεια.
Η έρευνα έδειξε ότι μόνο δυο οικογένειες αγοράζουν εφημερίδες το Σαββατοκύριακο
και τρεις γονείς αγοράζουν ανά διαστήματα αθλητική εφημερίδα. (Δεν ξέρουμε αν αυτό είναι καλό ή κακό… Η αλήθεια είναι ότι η μισή εφημερίδα είναι διαφημίσεις και περιοδικά και διαφημιστικά φυλλάδια… Σπατάλη σε χαρτί…. Το ότι δε  διαβάζουν εφημερίδα είναι ένα ζητούμενο…)

Διαπιστώσεις
Η έρευνα έδειξε ότι :

- Κάθε οικογένεια πετά  κατά μέσο όρο 18  με  23 σακούλες σκουπιδιών την εβδομάδα.
  Κάποιοι που τα ζύγισαν  από 10 ως 20 κιλά (ανάλογα με τα άτομα της οικογένειας). Να σημειώσουμε εδώ ότι σε γιορτές που συνέπεσαν με την περίοδο της μέτρησης  ο όγκος των σκουπιδιών έφτασε τα 23 κιλά. Η μια σακούλα πάντα ήταν χαρτιά τουαλέτας…
- Κατά μέσο όρο η κάθε οικογένεια πετά την ημέρα 2  σακούλες απορ. Φανταστείτε μέσα σ’ ένα χρόνο πόσα σκουπίδια πετά η κάθε οικογένεια. Εμείς τα υπολογίσαμε στα Μαθηματικά… Κάναμε πίτες  και ραβδογράμματα… Υπολογίσαμε πόσα σκουπίδια αναλογούν στο κάθε άτομο της οικογένειας… στον καθένα μας δηλαδή . Και ήταν πολλά…!
- Το μεγαλύτερο μέρος των σκουπιδιών μιας οικογένειας αποτελείται από υπολείμματα τροφών δηλ. οργανικά υλικά, συσκευασίες πλαστικές κυρίως,  αλλά και χάρτινες, προϊόντα μιας χρήσης (χαρτί υγείας- χαρτοπετσέτες αλουμινόχαρτο- περιοδικά- εφημερίδες χαρτικά γενικά)
-  Τέσσερις μαθητές έχουν στο σπίτι τους κότες οπότε τα υπολείμματα των τροφών τα πετούν σ’ αυτές.
- Βρήκαν επίσης στα σκουπίδια τους και διάφορα επικίνδυνα για το περιβάλλον υλικά όπως χρώματα, μπαταρίες, φάρμακα.
-  Τα χαρτιά τα φέρνουν τα περισσότερα παιδιά στον κάδο ανακύκλωσης του σχολείου. Το ίδιο και τις μπαταρίες. Δυο μαθητές πηγαίνουν στο πανεπιστήμιο τα χαρτιά και τα πλαστικά.
- Για τα ψώνια χρησιμοποιούνται αποκλειστικά πλαστικές σακούλες ,που στη συνέχεια χρησιμοποιούνται για να μαζεύουν τα σκουπίδια του σπιτιού και μ’ αυτές πετιούνται στους κάδους απορριμμάτων.
- Για τα ψώνια χρησιμοποιούνται επίσης μεγάλες συσκευασίες που πετάγονται και δημιουργούν μεγάλο όγκο απορριμμάτων.
- Δεν διαχώριζαν  τα σκουπίδια  μέχρι που το ζήτησαν τα παιδιά ούτε είναι ενημερωμένοι για την ανακύκλωση…. οι περισσότεροι. Δεν υπάρχουν κάδοι ανακύκλωσης στις γειτονιές .Μόνον στο σχολείο υπάρχει κάδος ανακύκλωσης χαρτιού και στο πανεπιστήμιο για διάφορα υλικά…
- Πετούν στα σκουπίδια  και χρήσιμα υλικά.
-  Χρησιμοποιούν στο ψυγείο πλαστικά σκεύη
(Κάναμε την έρευνα με τα παιδιά,  ζυγίζοντας ή υπολογίζοντας τα σκουπίδια στο σπίτι.
Απαντώντας σε όσες ερωτήσεις μπορείτε θα μας βοηθήσετε να καταλήξουμε σε πιο ασφαλή συμπεράσματα. Με τη σειρά μας θα σας πούμε απλούς τρόπους να διαχειριστείτε τα σκουπίδια. Έτσι μαζί με τα παιδιά θα μπορέσουμε να  βελτιώσουμε το περιβάλλον στο οποίο ζούμε και όπως το καταντήσαμε εμείς οι προηγούμενες γενιές…
Είναι το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε…  για τις νέες γενιές…
Για να βοηθηθούμε καλύτερα στην έρευνά μας και να διαπιστώσουμε αν άρχισαν να πιστεύουν πως μπορούμε να κάνουμε την ανακύκλωση πράξη σε κάθε σπίτι…, δώσαμε στους γονείς  ένα μήνα αργότερα το παρακάτω ερωτηματολόγιο :


ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ
1.    Έχετε ακούσει για την ανακύκλωση; Τι ξέρετε; Τι μπορούμε να ανακυκλώσουμε;
2.    Ξεχωρίζετε τα σκουπίδια ή τα βάζετε όλα μαζί στο σκουπιδοτενεκέ;
3.    Αν υπήρχαν στην περιοχής σας κάποιοι κάδοι ανακύκλωσης θα ξεχωρίζατε τα σκουπίδια ή θα λέγατε δε βαριέσαι και θα τα πετούσατε όλα μαζί …για τη χωματερή;
4.    Αγοράζετε προϊόντα μιας χρήσης (πλαστικά πιάτα κλπ;)
5.    Στο ψυγείο σας χρησιμοποιείτε σκεύη που μπορούν να ξαναχρησιμοποιηθούν;
(από τι υλικό είναι κυρίως;)
6.    Καλύπτεται τα τρόφιμά σας με αλουμινόχαρτο;
7.    Πού πετάτε τις παλιές μπαταρίες, τα καμένα λάδια του αυτοκινήτου σας;
8.    Ένα παλιό αυτοκίνητο (αν είχατε) τι θα το κάνατε;
9.    Τα ψώνια τα φέρνετε στο σπίτι σε τι; (σακούλες: χάρτινες –πάνινες- πλαστικές;)
10.    Χρησιμοποιείτε μπαταρίες απλές ή επαναφορτιζόμενες;
11.    Όταν ψωνίζετε κοιτάτε τα προϊόντα που αγοράζετε να έχουν το λογότυπο (σήμα) της ανακύκλωσης ή δεν το προσέχετε ποτέ αυτό;
12.    Πετάτε στα σκουπίδια πράγματα που ίσως είναι σε κάποιους άλλους χρήσιμα;
13.    Τι κάνετε τα παλιά σας ρούχα;
14.    Τι κάνετε τα παλιά έπιπλα;
15.    Τι κάνετε τα υπολείμματα των τροφίμων ( φαγητά που περισσεύουν , φλούδες από φρούτα ,πατάτες κλπ;)
16.    Αγοράζετε φρούτα χωρίς ή με συσκευασίες;
17.    Επιλέγετε τοπικά προϊόντα ή θεωρείτε ότι τα ξένα (εισαγόμενα ) ή από άλλες περιοχές της χώρας μας είναι ποιοτικά καλύτερα κι αγοράζετε εκείνα;
18.    Χρησιμοποιείτε κοινές ή οικολογικές λάμπες;


Οι απαντήσεις που πήραμε:

1.    Άρχισαν οι γονείς να ενδιαφέρονται για την ανακύκλωση.
2.    Περισσότεροι από τους μισούς άρχισαν να ξεχωρίζουν τα σκουπίδια και το χαρτί σχεδόν όλοι το φέρνουν στον κάδο ανακύκλωσης του Σχολείου μας . Δυο –τρεις τα πάνε στο πανεπιστήμιο, όπως και τα άλλα υλικά στους κάδους που υπάρχουν εκεί.
3.    Όλοι  παραπονιούνται ότι δεν υπάρχουν κάδοι στην περιοχή τους.
4.    Προσπαθούν και αποφεύγουν να αγοράζουν προϊόντα μιας χρήσης. (Μόνο για γιορτές και κάποια αναπόφευκτα όπως γάλα- γιαούρτια κλπ… χαρτικά …)
5.    Στο ψυγείο περισσότεροι χρησιμοποιούν taper, γυάλινα και ανοξείδωτα…
Επίσης σκεπάζουν όλοι μα όλοι τρόφιμα με μεμβράνη και αλουμινόχαρτο…
6.    Χρησιμοποιούν απλές μπαταρίες κυρίως. Επαναφορτιζόμενες μόνο  σε κινητά . Το καλό είναι ότι οι περισσότεροι  τις φέρνουν στο σχολείο  για ανακύκλωση (ΑΦΗ)…
7.    Για τα ψώνια όλοι χρησιμοποιούν πλαστικές σακούλες…
8.    Οι μισοί  δεν προσέχουν καν το σήμα  της ανακύκλωσης όταν αγοράζουν κάποιο προϊόν…  
9.    Πράγματα που μπορούν να ξαναχρησιμοποιηθούν οι περισσότεροι τα πετάνε. Κάποιοι τα βάζουν σε αποθήκες… όπως παλιά έπιπλά…  ή τα πάνε στα χωριά στα εκεί σπίτια τους…. Υπάρχουν και κάποιοι που τα πετάνε στα σκουπίδια…
10.     Τα παλιά ρούχα ένα μεγάλο ποσοστό τα δίνει σε ιδρύματα- φυλακές κλπ, μέσω των πολιτιστικών συλλόγων. Κάποια τα χρησιμοποιούν για σφουγγαρόπανα ….σαν τον παλιό καλό καιρό!…
11.    Τα φαγητά και γενικά τα οργανικά υπολείμματα κάποιοι που έχουν κότες,  γάτες, σκυλιά τα ρίχνουν σ’ αυτά.(5 ) . Υπάρχουν  και δυο τρεις που τα κομποστοποιούν και τα χρησιμοποιούν για λίπασμα στον κήπο τους….
12.    Αγοράζουν κυρίως τοπικά προϊόντα  χύμα, γιατί τα θεωρούν ποιοτικά καλύτερα και να μη φεύγει το χρήμα από την περιοχή μας , όπως λένε…
13.    Οι περισσότεροι έχουν αντικαταστήσει τις λάμπες στα σπίτια τους  με οικολογικές.  Υπάρχουν και κάποιοι φανατικοί των κοινών - μη οικονομικών.

skoupiidaspiti-01.png

  

 

 

    Αρχική σελίδα

  Το σχολείο μας

    Η περιοχή μας
    Εγκαταστάσεις
    Ιστορικό
    Το προσωπικό
    Τάξεις, μαθητές
    Επικοινωνία

  Δραστηριότητες

    Ημερολόγιo 
    Ευέλικτη ζώνη

  Για τους μαθητές

    Για όλες τις τάξεις
    ΣΤ' Τάξη
    Ε' Τάξη
    Δ' Τάξη
    Γ' Τάξη
    Β' Τάξη
    Α' Τάξη

  Για τους γονείς

    Πληροφορίες