Στο Κάστρο

Παραδοσιακοί οικισμοί

Ε΄ και ΣΤ΄ τάξη - 23 Μαρτίου 2011

Μιας και η ΣΤ΄ τάξη ασχολείται φέτος με τους παραδοσιακούς οικισμούς, αποφασίσαμε να επισκεφτούμε το Κάστρο της πόλης μας το οποίο κατοικείται κανονικότατα ακόμα και σήμερα και είναι σαν ένα μικρό πυκνοκατοικημένο χωριό με τα δρομάκια του, τα σπίτια του αλλά και τα παλαιότερα κτίσματα που διατηρήθηκαν για ιστορικούς λόγους. Με λίγα λόγια είναι αυτό που λέμε ένας "παραδοσιακός οικισμός".

Πριν μπούμε μέσα στο κάστρο, συγκεντρωθήκαμε όλοι στο πίσω μέρος του, από τη μεριά της λίμνης όπου υπάρχει μία είσοδος με σκαλιά που μας οδηγεί στο εσωτερικό του.
Θυμηθήκαμε ακόμα μια φορά αυτά που είχαμε πει πέρυσι (στην επίσκεψή μας στο νησάκι) για τη λίμνη μας, τα βουνά και τους λόφους γύρω της. Ο κ. Θωμάς ήταν πάλι ο ξεναγός μας

kastro_galaria2.jpg   kastro_galaria1.jpg

. Ανεβήκαμε τα σκαλιά της εισόδου και αφού περάσαμε μια "γαλαρία" που διέσχιζε τα χοντρά τείχη του, βρεθήκαμε στο εσωτερικό τού κάστρου και ακολουθήσαμε το πρώτο μονοπάτι που μας οδήγησε σε μία από τις πύλες του. Πολλά από τα στενά δρομάκια του κάστρου είναι στρωμένα με πέτρες, δηλαδή είναι καλντερίμια. Υπάρχουν όμως και φαρδύτεροι ασφαλτοστρωμένοι δρόμοι όπου κυκλοφορούν αυτοκίνητα (μόνο των κατοίκων του).

Από την πόλη των Ιωαννίνων πέρασαν πολλοί κατακτητές, με τελευταίο και κυριότερο τους Τούρκους. Παρόλα αυτά, σε αρκετά σημεία του κάστρου σώζονται κάποια στοιχεία της Βυζαντινής καταγωγής του, όπως στην παραπάνω εικόνα όπου βλέπουμε κεραμίδια ανάμεσα στις πέτρες του τείχους, μια τεχνική που συνήθιζαν οι Βυζαντινοί.

kastro_roptro1.jpg   kastro_roptro2.jpg

Περπατώντας στα δρομάκια του κάστρου κρατούσαμε σημειώσεις και κοιτάζαμε γύρω μας να ανακαλύψουμε ενδιαφέροντα πράγματα για φωτογράφηση. Παραπάνω ανακαλύψαμε ένα πολύ όμορφο ρόπτρο στην αυλόπορτα ενός σπιτιού.

kastro_porta1.jpg kastro_porta2.jpg  kastro_porta3.jpg

Πολύ ενδιαφέρον είχαν τα παράθυρα και οι πόρτες των σπιτιών. Κάναμε μια συλλογή με τις φωτογραφίες τους που τραβήξαμε και μας άρεσε πάρα πολύ. Πόρτες υπάρχουν ξύλινες αλλά και σιδερένιες, ενώ τα  παράθυρα μπορεί να είναι ορθογώνια, με τόξο στο πάνω μέρος, με κάγκελα κτλ.  Μερικά είναι παλιότερα ενώ άλλα πιο σύγχρονα.

kastro_parathyro1.jpg   kastro_parathyro2.jpg

kastro_parathyro3.jpg kastro_parathyro4.jpg kastro_parathyro5.jpg

kastro_parathyro6.jpg   kastro_parathyro7.jpg

Σπίτια υπάρχουν και ισόγεια, αλλά τα περισσότερα είναι "δίπατα". Θα προσπαθήσουμε αν μπορέσουμε την επόμενη φορά να επισκεφτούμε ένα παραδοσιακό γιαννιώτικο σπίτι και να δούμε και το εσωτερικό του. Μερικά από αυτά έχουν αυλή μπροστά ενώ άλλα έχουν εσωτερική αυλή που για να βγεις εκεί θα πρέπει να περάσεις μια στοά κάτω από το σπίτι. Μερικά, όπως το παρακάτω, είναι χτισμένα στην άκρη του τείχους και έχουν με αυτό τον ένα τοίχο τους κοινό. Είναι όλα σχεδόν πετρόχτιστα αλλά κάποια είναι και σοβατισμένα.

kastro_spiti1.jpg   kastro_spiti2.jpg

Κάτι που βρίσκουμε συχνά σε αρκετά παλιά σπίτια των Ιωαννίνων, ιδίως αρχοντικά, είναι ένα δωμάτιο του πάνω ορόφου (συνήθως ο οντάς) που προεξέχει και στηρίζεται συνήθως σε ξύλινα υποστηρίγματα, αλλά και οι ξύλινες κολώνες στα μπαλκόνια, όπου αυτά υπάρχουν. Όπως το παρακάτω:

Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε μερικά από τα αξιοθέατα του Κάστρου. Παρακάτω είναι το Δημοτικό Μουσείο που ήταν παλιά το τζαμί του Ασλάν Πασά. Μέσα θα βρεί κανείς όπλα, έπιπλα, πίνακες αλλά και διακοσμήσεις στους τοίχους που παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον.

kastro_tzami_aslan_pasa1.jpg   kastro_tzami_aslan_pasa2.jpg

Στην αυλή του Δημοτικού Μουσείου υπάρχουν ακόμα κάποιοι μουσουλμανικοί τάφοι, ενώ πολύ ενδιαφέρον ήταν και το ηλιακό ρολόι που έδειχνε περίπου 10 η ώρα όταν φτάσαμε.

kastro_tzami_aslan_pasa3.jpg   kastro_tzami_aslan_pasa4.jpg

Το κτίριο με τις καμάρες που υπάρχει κάτω από το Δημοτικό Μουσείο είναι ο "Μεντρεσές" δηλ. η ιερατική σχολή των μουσουλμάνων. Ενώ λίγο πιο κάτω υπάρχει και η βιβλιοθήκη όπου φυλάσσονταν τα ιερά βιβλία τους, αλλά και το μεγάλο κτίριο, το Σουφαρί Σεράι, που ήταν η σχολή ιππικού.

Πάνω ο Μεντρεσές και κάτω η βιβλιοθήκη και το Σουφαρί Σεράι.

kastro_bibliothiki.jpg   kastro_sufari_serai.jpg

Τις καμάρες τις συναντάμε σχεδόν παντού: Από τα τείχη του κάστρου μέχρι τα δημόσια κτίρια και τις αυλόπορτες των σπιτιών.
    Μετά την επίσκεψή μας στο Δημοτικό Μουσείο πήγαμε στην περιοχή του Βυζαντινού Μουσείου που βρίσκεται στο "Ιτς Καλέ"  Αυτή τη φορά δεν το επισκεφτήκαμε μέσα μιας και το έχουμε κάνει ήδη πέρυσι.

kastro_fetixie_tzami.jpg   kastro_mageireia.jpg

Εδώ υπάρχει και το Φετιχιέ Τζαμί με τον τάφο του Αλή Πασά μπροστά του και λίγο πιο κάτω τα μαγειρεία του παλατιού του που σήμερα λειτουργούν ως καφετέρια.

Από το παλατόσπιτο του Αλή Πασά δεν σώζονται και πολλά πράγματα, μόνο κάποιοι μισογκρεμισμένοι τοίχοι. Έτσι συνεχίσαμε την πορεία μας κατηφορίζοντας λίγο πιο κάτω για να φτάσουμε στο εσωτερικό μέρος των τειχών του κάστρου. Εδώ παίξαμε το παιχνιδάκι της νυχτερίδας που μας έδειξε ο κ. Θωμάς: Ένα παιδάκι με κλειστά τα μάτια προσπαθούσε να πιάσει τα παιδιά που ήταν γύρω του. Για να βρει τη θέση τους έπρεπε να ακούει με προσοχή τα 1-2 παλαμάκια που χτυπούσαν κάθε τόσο τα παιδιά. Όπως κάνει δηλαδή και η νυχτερίδα με τους υπέρηχους..

Ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα επίσκεψη. Γι' αυτό όταν γυρίσαμε στο σχολείο, αφού συμβουλευτήκαμε τις σημειώσεις μας, γράψαμε τις εντυπώσεις μας για να τις δημοσιεύσουμε εδώ μαζί με τις φωτογραφίες που τραβήξαμε.